Сведения об авторе смотреть здесь.
Идёт–бредёт Блукач ВАЛАЦУЖНЫ по квашне асфальта, ведущего в агрогородок Великий Полсвиж, время от времени сходя на запорошенную неукротимым снежком обочину, чтобы дать дорогу редким встречным машинам. Идя вдоль улицы Парковой, в который раз удивляется административной абракадабре, отнёсшей Парковую, начинающуюся от примыкания городской улицы Партизанской к Минскому шоссе, к Великому Полсвижу, до которого более двух километров. Не доходя пары сотен метров до Оршанки, в конце Парковой, свернул налево в лиственные заросли.
Вздохнул. Совсем не собирался в этот пеший поход, рассчитывая, что обещанная прогнозом погоды однодневная оттепель успеет очистить асфальт от соляно-снежной каши, и пустынник умчит на драндулете подальше от опостылевшего за зиму города, но ноль на градуснике оказался не столь мощным, чтоб оголить дорогу. Однако не очень огорчился от такой дорожной ситуации, поскольку первоначально нацелился на берёзовую рощу, а они примерно одинаковы, что в сельской местности, что в пригороде. Вот и чешет теперь в ближайший от его берлоги березняк.
Достигнув намеченной цели, стал старательно ощупывать глазом берёзы: одну, другую, третью, четвёртую… Пусто!
«Блин, - подумал. – Не могут же, будто сговорившись, врать все: и люди, и печатные издания, и интернет, что лекарственные грибы – чаги – одинаково растут на берёзах и летом, и зимой, в общем, в любую пору года. Вот и решил прихвастнуть сбором грибов в самом эпицентре календарной зимы.
Так где же хоть одна хвалёная чага, панацея от всех человеческих болезней? Может по стволу высоко забралась, чтобы не дотянулись загребущие руки людские и рога лосиные? Фиг! Нет и на высоте чаги.
Истоптал эту рощицу Блукач вдоль и поперёк, а чагу так и не нашёл. Но не огорчился – этот край на карте пестреет иными зелёными лоскутами лиственных кустисто-древесных растений, перемежающихся кривыми полосами полей. Можно спокойно выбираться из березняка, легко пересекать узкий зигзаг заброшенного поля и вновь окунаться в берёзовый ситец рощи. А вдруг там чаги гроздьями свисают с деревьев?
Несомненно, на просеку над газопроводом вышел. Надо по максимуму использовать случайное облегчение пути.
А вот это уже не поле, а садовая плантация культурного кустарника. Вот только вид его определить, Блукач слаб умом.
Посреди просеки вырастает бетонный колодец. Несомненно, он исполняет контрольно-смотровые функции. Но посторонний глаз в нём ничего не увидит, кроме узкого запорного устройства.
А вот рядом с колодцем вполне опознаваемый объект покоится. Малоформатный советский холодильник это. Ему бы двери, так и хранилищем всяческой дребедени послужил бы на даче.
Просека вывела на поле. За ним рисуется роща, в которой берёзы, несомненно, ломаются от облепивших их чаг. Скорее туда, пока грибы не осыпались да в снегу не затерялись!
Но, к большому сожалению и в этой роще грибов не оказалось. Нашёл лишь полиэтиленовый мешок, привязанный к старой берёзе – весной сок в него спускали.
А из ранки для забора сока ледяшка торчит. Интересно: сок это замёрз, или же капель прошлой оттепели не успела растаять?
Лиственные заросли перемежались перешейками полей, а чага всё не находилась. Зато на очередной опушке обнаружилось интересное природное явление, ранее скитальцем не виданное. Ствол старой берёзы был вокруг облит прозрачной жидкостью, мороз которую превратил в тонкий слой льда. Замёрзшая атмосферная вода или выступивший в оттепель берёзовый сок?
Настолько озадачился Блукач необычным зрелищем, что взялся лизать ледяную корку не берёсте. Не сладкая. Получается, что замёрзшая талая вода это.
Интересно, конечно. Но где же чага? А её как не было, так и нет. Хорошо, что хоть иные интересные вещи попадаются. Вот, например, высоко на берёзе висит кубический фанерный ящик без окон и дверей, а рядом – поваленная лестница.
Не иначе, как ловушка для пчелиных роёв. А как же они залезают в этот капкан для насекомых? Оказывается, просто - с обратной стороны имеется специальный лаз для жужжащих кусак.
А зачем залезают в очевидную ловушку? Блукач не знает. Возможно, приманку внутрь кладут. А как достают опасный живой клубок из глухого корыта? Интернет знает, а проходимцу это не настолько интересно, чтобы ворошить всемирную паутину.
Ба, да тут ещё одна невидаль дополняет находку! Оказывается, берёза с осиной срослись настолько, что образуют один комель. Кажется, что растут из одного корня и лишь над землёй раздваиваются. Сиамские близнецы?
Что ж, время обеденное наступило, надо поискать колоду подходящую, чтобы возле неё оборудовать забегаловку «Пень-колода» удобную. Но не такое это дело лёгкое, хоть валежнику в лесу наваляно изрядно. То высока колода - сгибаться излишне надо при питании, то низка – собственные колени мешать станут, то тонка – колебаться будет, то наклонна – постоянно съезжать и обратно взбираться придётся. Остаётся из худшего выбирать лучшее. Пожалуй, сия небольшая коряга подойдёт.
Более-менее надлежащий очаг создают из дому дрова принесённые. Без них никак не взялся бы гореть сушняк лесной, водой пропитанный и замороженный.
Накрывайся, скатерть-самобранка!
Кушать подано! Садись, жрать будешь, Блукач окаянный.
…Грибник говел, хоть грибов так и не набрал. Его существо наполнялось блаженством. Тепло – ноль градусов вокруг. Огонь подогревает лесной уют, редкие снежинки романтическим видением его укрепляют. Летом здесь так не балдел бы – крапива с иной болотной растительностью, комары лютующие, чавкающая грязь под ногами давно удалили бы пришельца нежелательного из этого царства нечисти лесной и болотной. А зимой лафа в таких местах отщепенцам от мира сумасбродного. Жаль, что этого не понимает (или не хочет понимать) рать обывательская.
А грибы? Вот и они, теплом костра оживленные, не Лешим ли прямо под задом проходимца высаженные.
Откуда ему знать, что Блукачиха выбросит его чистосердечный лесной дар на помойку, посчитав находку несъедобный, как и этого трутовика каменной твёрдости.
Дальнейшие поиски чаги мифической Блукач посчитал бессмысленными и прямой наводкой подался в город близкий, душной квартирой манящий. По ходу завершения акции своей сумасбродной, фиксировал явления примечательные, удивительные и непонятные. Вот скажите, с какой стати на людских огородах оказалась дверь входная? Заслону от ветра оборудовал хозяин участка сообразительный? Или ненормальный?
Издалека сорвиголову донимала мысль, как будет перебираться через ручей-канаву, бегущий в озеро Боровно. Знал, что глубоко находится водоток. А вот что о случайных бродягах газовщики позаботились, не знал. Невольно их газовая труба вышла из правого обрывистого берега и вошла в левый, образовав пешеходную переправу, хоть не совсем и удобную – перил не имеющую. Но и на том спасибо.
И просеку проходимую к своей газораспределительной будке вырубили. Значит, сквозь кусты продираться не надо к дороге довоенной на бывший аэродром гражданский, строящийся Горбатый мост обходящей.
P.S. Блукач ВАЛАЦУЖНЫ просит читателей не сочувствовать ему по причине безрезультатного грибного похода и, тем более, не критиковать его за неумелый поиск чаги, поскольку она была ему на фиг нужна. Берёзовый нарост здесь послужил всего лишь отмазкой, причиной уединиться в зимнем тёплом безлюдье для того, чтобы насобирать «жучков» в сей репортаж просветительный и состряпать его с целью повышения экологической грамотности лепельских обывателей относительно окружающей их пригородной природы.
Вот и сказке конец. А кто читал – молодец.
Январь-2024.
НРАВИТСЯ 11 |
СУПЕР |
ХА-ХА |
УХ ТЫ! |
СОЧУВСТВУЮ |
Лучший комментарий
А хто сказаў, што Дзед не хоча?
Да Баб заўсёды ён ахвочы.
З блукачоўні Дзед
У лес уцёк на абед,
Ды з бярозамі цалавацца,
Каб не дарам цягацца.
Марцiн ,
Дзед з Духам Лесу стасаваўся,
Бо Дух Бабы не папаўся -
Ад Бадзяўкі ён схаваўся,
Дык той з Бярозай цалаваўся.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ,
Хто не хоча дзевак цалаваць, --
Дэндрафілам мусіць стаць.
А хто сказаў, што Дзед не хоча?
Да Баб заўсёды ён ахвочы.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, жоўтыя грыбы, якія ты знайшоў, падобныя на Фламмулину бархатистоножковую (беларускую назву я не ведаю), якую яшчэ называюць зімнім апенкам.
Мне таксама трапіўся трутавік падобный на той што на тваім здымку, але мой весялейшы, ён усміхаецца.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, яшчэ я знашоў кап на галінцы бярозы.
Несцерка, ты вызначыў правільна: я знайшоў зімоаую апеньку фламуліну аксамітнаножкавую: зверыўся з інэтам. Дык яна яшчэ мае і добрыя смакавыя якасці. Во не ведаў і пакінуў грыбы на калодзе.
А вось капа не бачыў, хоць і пастаянна звяртаў увагу на вершаліны бяроз.
Твой трутавік падобны на акулу, якая з разяўленай пашчай насоўваецца на камеру.
Бадзяўся ты, мабыць, дзесьці за Святым возерам.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, так , на акулу падобен.
Несцерка, дужа цікавы маршрут. Здаецца, летам там не прайшоў бы. Пехатой, ці на лыжах адважыўся? Я дык з 13-га году на лыжы не станаўлюся. Не таму, што баюся ці цяжка, а таму, што іх няма:
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, пехатой прабіраўся. Летам там прайсці складана, то бабровыя норы трапляюцца, то невялікія каналы, то балатавіны даволі глыбокія. Адразу пасля таго як быў пракапаны канал, па берагу з боку Эсы нават машыны праязджалі ад перасячення дарогі з Люсінца на Верабкі з каналам. Паступова берагі канала пазарасталі, іх падкапалі бабры. Бабры пабудавалі з дзесятак плацін, узровень вады стаў вышэй і поле, на якім касілі сена, ператварылася у балота. Спачатку я планаваў прайсці па каналу да Верабскай дарогі, але там утварылася шмат ветравалаў і прайсці вельмі складана, таму давялося вярнуцца назад.
На лыжах я не хадзіў ужо больш як 50 гадоў, бо на лыжах доба ісці толькі па полю ды па лёдзе, а там цікавага сустракаецца нашмат меньш чым па лесе ды хмызняках. А па лесе ды хмызняках на лыжах не дужа пралезеш, асабліва пасля мінулагодніх ветравалаў.
Несцерка, усё правільна: на лыжах лёгка з Лепля на Люсінец заехаць па дарозе. А прайсці гэтым накірункам з Куляшоў праз Гаёк будзе ў разы скаданей, чым зрабіць гэта пехатой.
Я яшчэ ў 70-х з Верабак да Куляшоў прайшоў берагам Эсы з вудай. Цяпер ніяк не магу зразумець, як мне гэта ўдалося, дзе здолеў перайсці раку Гаць. На лыжах у мароз гэта дапусціць можна. А вось пехатой...
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, а помнишь как мы где-то в 76- 77 году с удочками и на твоем "Минском" Проехали с моментами рыбной ловли от Веребского канала до Лепеля по левому берегу Эсы. Уже конца этого путешествия не помню, но как мы перетаскивали мотоцикл через канавы и болотца, слово "задолбались" не может передать нашего состояния на тот момент. И Наташины слова
- Дураки, они и в Африке дураки.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, ты ж памятаеш колькі у тыя часы па лясах было сцяжынак. Уласных машын амаль не было, людзі хадзілі з вёскі да вёскі і у Лепель пехатой, альбо ездзілі на конях. А хадзіўшы пехатой імкнуліся прайсці найкарацейшым шляхам, таму і рабілі грэблі ды кладкі. Вось і праз Гаць рабілі кладкі, напэўна па гэтай кладцы ты і перайшоў да Куляшоў. Тады трымалі шмат кароў, трэба было шмат сена, касіць даводзілася па няўдобіцах, вось і вымушаны былі мясцовыя жыхары пракладаць сцежкі ды рабіць кладкі. У цяперашні час такой патрэбы няма, ды і, на маю думку, няма жадання у большасці людзей бадзяцца па лясах ды палях. Моладзь сядзіць у кампьютэрах ды тэлефонах, а старэйшыя з бутэлькай ля вады, за невялікім выключэннем.
Терентий, мы тады з Верабак лёгка выехалі ў Лугі (верабская сенажаць насупраць Забаення), праехалі эсенскім берагам, убіліся ў забалочаны поплаў, звярнулі ў лес на першай дарозе ад Эсы, якая хутка скончылася. А як выбіліся на лясны прасёлак Верабакі - торфазавод "Курган" і на Люсінец, нават уявіць не магу - гэта ж трэба было пераадолець раку Гаць, што выцякае з бяседскага возера Луконец і ўпадае ў Эсу насупраць Куляшоў.
Несцерка, Толькі гэтак мог прайсці з Верабак у Лепель берагам Эсы. Дый з Цярэнціем паўтарылі гэты кірунак на матацыкле, які больш волакам цягнулі ды на руках выносілі з гразі і карчоў.
Несцерка, ты добра ведаеш тую мясцовасць. Я ўвесь час называў торфазавод за Люсінцам "Курганом". Нават у мяне ёсць інтэрв"ю з яго дырэктарам Пятром Казачэнкам пад загалоўкам "Был за Люсінцамі торфозавод "Курган". Вось яно:
https://blukach.by/post/2
А сёння звярнуў увагу на нейкую пасляваенную карту, а там стаіць надпіс над пазнакай прадпрыемства: "торфзавод "Хмелевец". Дык як усё ж правільна? Мне куляшоўская баба распавядала, што працавала ў маладосці на торфзаводзе, які знаходзіўся ў іншым месцы, дзесіці на балоце за Куляшамі. Мо той стары завод называўся "Курганом"?
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, торфзавод за Люсінцам хто зваў "Торфзавод", хто "Торфбалота". Якая была афіцыйная назва гэтага прадпрыемства я не ведаю. Магчыма здабывалі торф за Куляшамі у бок Люсінца да пабудовы Лепельскай ГЭС.Я памятаю што там быў пракапаны канал ад Люсінца да Эсы, па якім мы даязджалі на лодцы да канца Гайка. Гэты канал быў даволі глыбокі і да яго далучаліся меньшыя каналы з боку леса які цягнецца ад Святога да Люсінца. Лес быў пасаджаны у пачатку 50-х. Магчыма я памыляюся. Спытай у Міколы Паравоза, можа ён памятае, ён жа старэйшы за мяне.
Несцерка, дык я ж ішоў летась тым каналам (ці рэчкай) ад Люсінца і пакуль не забрыў у непраходнае балота. Тады выйшаў з поймы ў бор, па якім цягнецца лясная дарога ад Святога да Люсінца.
А Мікола Паравоз нешта не паказваецца ў блозе апошнім часам. Трэба будзе да яго звярнуцца з іншага поста.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, не дзіўна што ты забрыў у непраходнае балота. Нават на спадарожнікавых здымках можна бачыць што рэчка з Люсінца не мае адзінага рэчышча, а расцякаецца па балоце , а потым трапляе у канал, які ідзе у бок Куляшоў. Зараз рэчка раздвойваецца, частка вады ідзе па каналу, але зза таго што ён зарос, вада, якая у канал не змяшчаецца, цячэ па балоту з другога боку Гайка.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, таксама на здымках можна бачыць сетку каналаў і галоўны канал на месцы былой Гаці.
Несцерка, я па рэчцы з Вялікага Люсінца нават да галоўнага каналу не дайшоў, як балота выгнала мяне з рачной поймы. Цяпер дзесяцігоддзе непазнавальна мяняе прыроду, чаго раней не было, бо перасталі выкарыстоўвацца былыя дарогі, пашы, палі, сенажаці, якімі нашыя продкі карысталіся спрадвеку. І гэты працэс імкліва паскараецца. Ужо даўно трохкіламятровай дарогі няма на Барок (з Гадзіўлі ў Слабаду), па якой я з 6-га па 10-ы клас хадзіў у школу (1964-1969). Цяпер гэты маршрут існуе толькі па асфальце замест былога пясчанага Барысаўскага тракту і складае 5 км.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, гэтай зімой шмат снегу, таму балоты не замярзаюць, асабліва там дзе шмат травы. Трава накрывае зямлю як кажухом і пад яе мароз не дабіраецца. А месцамі, дзе былі разлівы пасля таяння снегу, вада пайшла у зямлю, а лед завіс на траве і хмызняку. Такім чынам утварыўся ледзяны "тэрмас", які не прапускае мароз да зямлі..Па рэчцы ад Люсінца можна паспрабаваць прйсці летам, калі узровень вады у балоце нізкій, але у такую пару можа быць шмат крапівы і кляшчоў і задавальнення ад такога падарожжа не атрымаеш.
Несцерка, у снегавы вісяк на леташняй густой траве я трапіў на лыжах у пойме Свядзіцы даўным даўно. І галоўная бяда была ў тым, што апынуўся ў такой пастцы з лыжамі. З іх саступіць неяк - незамерзлае балота правальваецца, і ісці на лыжах неяк - у грудзі ўпіраецца падвешаны на траве снегавы пласт. Ледзь выбраўся на рачны лёд, разбіваючы снег кійком. Ты мне дарэчы нагадаў пра такую сітуацыю, бо я з нецярплівасцю чакаў адлігі, якая надыдзе заўтра-паслязаўтра, каб прадоўжыць прасоўванне ўздоўж Старобінкі, што мне перашкодзіў зрабіць пераднавагодні разліў ракі. Меркаваў, што лёд яго замасціў. Цяпер баюся.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, у асноўным зямля мёрзлая, толькі месцамі у балотах не замерзла. Я нават не заўважыў як перайшоў Гаць с забаенскіх Лугоў у Гаёк. Правяраў лёд на Эсе, таўшчыня 10 - 20 сантыметраў, толькі пад берагамі трапляюцца прамыяны.
Несцерка, гэтым каментам ты мяне значна супакоіў, бо заўтра збіраюся на балота. Дзякуй! Буду асцерагацца.
Блукач ВАЛАЦУЖНЫ, жадаю табе прыемнага і бяспечнага падарожжа!
Несцерка, дзякуй! Падчас апошняга веснавога разліву я там ужо шухнуў у гразкую бездань. Паспеў штатыў пакласці плашмя, абперціся на яго і выцягнуць сябе на цвярдзейшы дол. Дык толькі вады ў боты набраў. А дна нават не адчуў.